WEKO3
アイテム
CMMIに基づくPBLにおける学びの質向上のための定量的評価手法の提案
http://hdl.handle.net/10445/8869
http://hdl.handle.net/10445/88691edcbe38-682a-4bb6-b926-933c35372893
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 会議発表論文 / Conference Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | CMMIに基づくPBLにおける学びの質向上のための定量的評価手法の提案 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||
資源タイプ | conference paper | |||||
著者 |
齊藤, 大樹
× 齊藤, 大樹× 伊藤, 恵 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | プロジェクト型学習 (PBL) は,社会・仕事で求められる資質や能力の育成を目的に高等教育機関を始め多くの場で 採用されている.一方で,PBL の実践において,プロジェクト実行中の記録が少ないため,教員による正確なフィー ドバックや,学生によるプロセス評価が難しいケースがある.また,学生が自己評価をした際も,それは教員による 評価と比べると甘めで,無相関な評価をしてしまうケースがある.これらにより,学生が PBL の中で経験した学び に気づきにくい問題がある.日戸らによる研究では,学生がプロジェクトの状況を監査・適応することが困難である という課題を解決するため,学生が PBL の学びを定量的に評価し,プロセス改善につなげることを可能にする,能 力成熟度モデル統合 (CMMI) に基づいた評価指標を提案した.日戸らの研究では,学生自身がプロジェクトの状態 を検査でき,成熟度を高めていくことが出来たが,学生による自己評価が客観性が低く,妥当ではない評価をしてし まう可能性があるといった課題が残った.以上から,本研究では CMMI に基づいた評価指標を用いたうえで,学生 による自己評価の他に,同様の評価指標を用いて教員が評価行い,自己評価とのずれを認識することでより自己評価 の客観性や妥当性を高め,学びの質を向上させることを図る評価手法を提案する. Project Based Learning is adopted in many educational institutions such as higher for developing the quality and ability required in society and working. On the other hand, in the practice of PBL, there are cases where it is difficult for teachers to give feedback to students accuracy, and students to evaluate the pro- cesses because there are few records such as documents during run the project. In addition, when students make a self-evaluation, there are cases where self-evaluation is looser and uncorrelated than their teacher’s evaluation. Due to these cases, there are problems that it is difficult for students to notice the learning that they have experienced in PBL. The study by Hinoto et al. proposed an evaluation index based on Capability Maturity Model Integration(CMMI) that allows students to quantitatively evaluate learning that they have experienced and improve the process in order to solve the problem that it is difficult for students to audit and adapt the status of the project. In the above study, students were able to inspect the status of the project and improve maturity of project by themselves, but there remained the problem that the self-evaluation by the students lacked objectivity and there was a possibility that the evaluation would be inappropriate. From the above, in this study, after using the evaluation index based on CMMI, in addition to the self-evaluation by the students, the teachers evaluate using the same evaluation index that the student used for self-evaluation. We propose an evaluation method that aims to improve the objectivity and validity of self-evaluation and improve the quality of learning by recognizing the difference between self-evaluation and evaluation by teachers. |
|||||
書誌情報 |
日本ソフトウェア科学会第38回大会 発行日 2021-09-02 |
|||||
査読有無 | ||||||
値 | なし/no | |||||
研究業績種別 | ||||||
値 | 国内学会/Domestic Conference | |||||
単著共著 | ||||||
値 | 共著/joint | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 利用上の注意事項の例: ここに掲載した著作物の利用に関する注意 本著作物の著作権は日本ソフトウェア科学会に帰属します.本著作物は著作権者である日本ソフトウェア科学会の許可のもとに掲載するものです.ご利用に当たっては「著作権法」に従うことをお願いいたします. Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Japan Society for Software Science and Technology(JSSST). This material is published on this web site with the agreement of the JSSST. Please comply with Copyright Law of Japan if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Proposal of Quantitative Learning Evaluation Method Based on CMMI for Improving the Qual- ity of Learning on PBL | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本ソフトウェア科学会 |